سوالات تشریحی
تهیه پاسخ در سوالات تشریحی مستلزم این است که دانشآموز ضمن یادآوری آموختههای خود، پاسخ را تولید کند. با توجه به آزادی عمل دانشآموز در پاسخ دادن، این سوالات به دو دسته تقسیم میشوند؛ دستهی اول، سوالات تشریحی گسترده پاسخ[۵] هستند که دانشآموز از لحاظ زمان پاسخدهی و میزان پاسخ هیچ گونه محدودیتی ندارد و میتواند هر طور بخواهد پاسخ خود را ارائه دهد. دسته ی دوم، سوالات تشریحی محدود پاسخ[۶] هستند که دانشآموز باید مطابق با محدودیت عنوان شده در صورت سوال عمل کند. این نکته حائز اهمیت است که هیچ کدام از انواع سوال به تنهایی عاری از نقص نیست و نمیتوان هیچ یک از آنها را به عنوان تنها ابزار مطلوب جهت سنجش آموختههای دانشآموزان نام برد. هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند که می توان با در نظر گرفتن ملاحظات نظری و عملی از میان آن ها دست به انتخاب زد. از جمله امتیازهای سوالات تشریحی میتوان به سنجش سطوح بالاتر اهداف آموزشی، سهولت تهیه، تقویت عادتهای مطلوب مطالعه در یادگیرندگان، قرار دادن یادگیرندگان در موقعیت های واقعیتر اشاره کرد. همچنین این سوالات توانایی تولید پاسخ را میسنجند نه توانایی انتخاب پاسخ را. از جمله معایب این سوالات میتوان به متأثر بودن نمرهگذاری ازحالات روحی و سلیقهی شخصی مصحح و نیز توانایی دانشآموز در ارائه مطلب اشاره کرد که کاهش دقت و عینیت در تصحیح را به دنبال خواهد داشت. همچنین صرف زمان زیاد برای تصحیح، نمونهگیری محدود از محتوای درس و هدفهای آموزشی از دیگر معایب این سوالات هستند.
متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید: